• Mysore, egen praksis

    Studioet er åpen for alle som vil praktisere sin egen ashtanga praksis om morgenen. Vi åpner kl. 6:30 og neste time begynner kl. 8:30. Du kan komme når du vil innenfor dette tidsrommet, men du bør være ferdig før kl. 8:30.

     

    Vi er til stedet i rommet, men det blir ikke gjennomført justeringer. Dette er en tid hvor også yogainstruktørene har mulighet til å gjennomføre sin praksis.

    For å kunne komme her og delta så er det fint om du har etablert din egen morgen praksis. Som nybegynner er det greit om du følger justert mysore time først slik at du får veiledning og hjelp til yogastillingene. Alternativt kan du delta på de ledede timene om morgenen eller ettermiddag/kveld.

    Mysore, justert time

    Ønsker du derimot hjelp og justeringer så kan du delta på justert Mysore time. Her vil det være instruktør til stede og hjelpe deg inn i stillinger ved behov.

     

    Les mer om Mysore her. Vi har to timer i uken for deg som vil være til stede på justert Mysore time. Begge er kl. 8:30- 10:00, tirsdager og torsdager.

    Ashtanga 1

    Dette er en nybegynner time. Vi starter sittende på matten og går igjennom pusteteknikk først. Deretter strekker vi litt for så å starte med solhilsener.

     

    Vi går deretter igjennom stående stillinger, før vi gjør noen av de sittende frem til navasana. Deretter gjør vi bakoverbøyninger før vi starter på de avsluttende stillingene.

     

    Timen er rolig og vi stopper opp og forklarer ved behov. De fleste øvelsene vises av instruktøren og det er også anledning til å spørre. Timen avsluttes med avspenning.

    Ashtanga 2

    Dette er en time for de som har gått på Ashtanga 1 og har kjennskap til justeringene i de mest grunnleggende yogastillingene.

     

    Vi tar for oss halve første serien, med telling og øvelsene på sanskrit. Vi chanter åpningsmantra og avslutningsmantra.

     

    Timen starter stående med solhilsener a og b, deretter alle stående og noen sittende stillinger før vi går via bakoverbøyninger til de avsluttende stillingene. Pust (prana), bevegelse(vinyasa) og blikk (dristi) blir fremhevet her.

     

    Timen avsluttes med avspenning.

    Ashtanga 3

    Ashtanga 3 er en ledet time hvor vi går igjennom hele første serien (primary series). Vi chanter åpningsmantra og avslutningsmantra.

     

    Tempoet er raskt og det er en fordel med noe kjennskap til Ashtanga. Timen passer best for viderekomne. Timen avsluttes med avspenning.

    Yin yoga

    Yin er en rolig yoga praksis hvor vi holder stillingene over lengre tid. Dette gjøres for å åpne og tøye bindevev og dyp muskulatur.

     

    Vi løsner opp stress og spenninger i kroppen. Vi bruker hjelpemidler som blokker og bolstre, for å komme mest behagelig og riktig inn i stillingene.

     

    Yin passer for absolutt alle, og det kreves ingen forkunnskap eller tidligere yoga erfaring.

    Mamma&Baby kurs

    Her er kurset etter babyen er ute av magen. Også kjent som barseltiden. Her har kroppen vært igjennom en av de største sanseopplevelsene gjennom livet, det kan føles veldig emosjonelt pga alle hormonene som danser i kroppen og i tillegg har du en helt ny rolle med å ta vare på det lille vesenet.

     

    Da kan det være godt å ha et trygt sted å komme hvor du kan ta med deg babyen og gjøre yoga sammen. Her er alle i samme båt og det kan være en fin arena for å møtes å dele erfaring og råd.

     

    På dette kruset går vi igjennom:

    Lydmassasje for mor og baby, pusteøvelser, knipeøvelser for bekken, gode dynamiske øvelser for kroppen, med fokus på å få tilbake styrken i kroppen og avslutter med babymassasje. Du kjenner din egen kropp best, men vi anbefaler å vente til etter 6 uker, slik at kroppen får hentet seg inn etter den store påkjenningen den har vært gjennom. Ny de første ukene i barsel, så kan du komme på mamma&baby når kroppen er klar for det. Du trenger ikke å ha prøvd yoga tidligere.